Saturday, August 4, 2012

Amukan Toyol Di Telok Bakong Part 1



Penduduk Telok Bakong telah gempar kerana berlaku kecurian demi kecurian yang dikatakan akibat perbuatan toyol.Bereapa orang penduduk telah kehilangan wang secara sedikit demi sedikit.Perkara ini yang menyebabkan penduduk dengan penuh yakin berangapan toyol adalah perlakunya. Akibat perlakuan yang semakin menjadi jadi penduduk Telok Bakong dilanda kebimbangan dan kegelisahan dan menjadi modal utama dalam gossip gossip petang suri rumah.

Didalam satu kes,seorang penduduk telah menyimpan wang simpanan kerja didalam tabung dirumahnya telah terkejut apabila mendapati tabung yang dianggarkan nya berjumlah rm 4,000 tinggal cuma rm10.00 dimana wang kertas itu didapati berlipat.Beliau percaya bahawa toyol telah mengambil wang tabungannya itu secara beransur ansur selama tiga hari berturut turut.Andaian ini dibuat kerana ikan puyu yang dibelanya didalam balang berkelakuan ganjil selama 3 malam dan tabung nya itu tidak terdapat kesan pecah dan tampak tidak terjejas sedikit pun.

Toyol merujuk kepada sejenis makhluk halus dalam kepercayaan Melayu, kemungkinannya dari golongan jin/syaitan, yang dipelihara bagi tujuan mencuri. Toyol ini dikatakan berbentuk kanak-kanak kecil dan turut mempunyai perangai seperti kanak-kanak kecil. Pemeliharaan makhluk halus ini dikenali sebagai saka.

Toyol biasanya dipelihara dengan tujuan membantu pemiliknya mendapatkan duit dengan mencuri daripada jiran-tetangga.Toyol mampu menyelip dalam mana-mana bilik berkunci, dan mampu mencari wang tunai yang disorokkan di mana sahaja, kononnya termasuk yang didalam peti besi tanpa menjejaskan nya.
Pemelihara toyol biasanya akan membeli atau memuja untuk mendapatkan toyol. Toyol yang dipelihara, dipercayai secara umum sebagai mempunyai bentuk seorang budak kecil berbogel, dengan mata yang merah dan gigi yang tajam. Kononnya, toyol akan dipelihara dalam sebuah botol kecil dan pemiliknya akan memberikannya makan darahnya sendiri setiap hari/setiap bulan mengambang. Sekiranya gagal, toyol akan menghisap darah ahli keluarga terdekat pemiliknya.

Akan bersambung dibahagian Kedua...

1 comment:

Anonymous said...

bachok.... bachokkk

Linkwithin