Thursday, October 14, 2010

PAS Pusat Dan Negeri Kena Pantau PAS Bota!!!

Ceghite daghi Paghit : Ceghite 3 http://jantantuya.blogspot.com/

Teman mintak maaf sebab lambat nyambung ceghite. Ceghite daghi Paghit. Ade bebeghape ghespon yang teman teghime lanjutan daghi ceghite 1 dan ceghite 2. Ghespon melalui email dan dalam labun2 kedei kopi. Ghespon tu bio dulu. Kalo ghajin, teman tulih dalam ceghite 4 pulak. Kalo ghajinle ...

Ceghite 3

Teman teghai belabun dengan oghang PKR. Teman cube selongko daghi ketua cabang. Tapi ketua cabang PKR Paghit tak beghape nak bagitahu. Dia cume kate, PKR tetap betanding di Bote. Itu keputusan negeghi katenye.

Oleh keghane teman boleh begaui dengan deme, dapatle juge teman dengo sikit2 hei deme. Kekadang deme tesasui nyebut akan hei politik PR di Bote. Menughut deme sejak Usaili menang di DUN Bote dalam PRU 1999, oghang2 kuat PAS belah Bote mule mencembughuinye. Oghang2 PAS tak lagi beghia2 nak mantu Usaili menang dalam PRU selepaih itu. Bahkan Usaili kalah teghuk.

Dalam PRU lalu ade oghang2 PAS Bote bekempen macam ini. Palimen bagi pade PAS dan DUN bagi pade ameno. Ini bebeze dengan kempen deme di Belanje, palimen dan DUN bagi pade PAS. Lebih menaghik lagi apabila duit PKR deme ambik. Deme bejanji duit itu akan dibagi pade PACA dan kendeghaan PKR/PAS yang mawak pengundi. Tapi apabila PACA dan petugas PKR mintak, deme kata PKR tak bagi satu senpun duit pade deme. Baguih punye oghang kuat PAS ini. Untuk makluman, ade juge oghang PAS yang bagitahu yang si anu ini peghonah ilangkan duit PAS dalam bonet keghetenye. Selamba je dia kate udah ilang ... tak beghape lame lepaih itu, dia tuko keghete baghu. Kalo salah tolongle betuikan. Teman dengo je ... betui idak teman tak tahu.

Apabila PR menubuhkan keghajaan di Peghak, PAS mahu menguasai majoghiti ketua kampung di Bote. Udahle PAS yang jadi ketua kampung, jkkk demepun semua dapat pade PAS. Oghang2 PKR tak puaih hati. Tapi Usaili kate udahle. Usaili ni lehe mengalah je kate di deme.

Apabila Keghajaan Peghak dighampaih, Usaili dipesalahkan lagi oleh PAS. Usailile yang mawak masuk Nasaruddin dalam PKR. Usaili telibat same menumbangkan keghajaan. Usaili memang nak bagi ameno menang. Sejak penamaan calon lagi Usaili sengaja buat silap dengan mawak pencadang daghi DUN lain. Adeke mawak Cikgu Hassan daghi DUN Belanje? Nyarih sempat diganti. Itupun udah laghi balik ke ameno.

Semase Usaili jadi Penyelia DUN Bote, jenuh dia ngajak PAS untuk bebincang pasei pusat khidmat. YDP PAS bagi nama, tapi tak peghonahnye deme datang mesyuarat walaupun udah dijemput bekali2. Memang PAS Bote juai mahai. Ketua kampung deme ndak. Bila panggei bincang, tak disio deme datang.

Sekaghang dalam ceghamah dan aktiviti PAS di Bote, Usaili tidak lagi dipanggei. Usaili tidak lagi dihoghmati oleh PAS. PAS lebih selese manggei DAP daghi PKR. Seolah2 PKR tak wujud di Paghit. Baghu2 ini PAS manggei Speaker Sivakumar dan Siti Aishah Serikandi PKR beceghamah di Seghapoh. Dipahamkan Usailipun tak tahu yang Siti Aishah dijemput oleh PAS. Kebiasaannye ketua cabang mesti tahu akan setiap peghoghem PR dalam cabangnye, tetambah yang melibatkan tokoh2 penting dalam PKR.

Apabila teman jumpe Usaili dan ajukan hei ini, dia jawab mudah je. Itule politik. Kalo betui ceghite mike ini, maknenye PAS tak gheti ape itu seni politik ...

Haaa ... seni politik?

TBO:Masalah ini sudah lama menjadi wabak di PR Bota.Harap PAS dan PKR Bota dapat mencari titik pertemuan.Peringkat Pusat dan Negeri kena memulihkan situasi ini.PAS dan PKR Bota harus akur dengan arahan dari peringkat negeri.

10 comments:

cicitHJHASSANu said...

salam tuan...

apekehey deme ni,kalo nk kata kejokan duit teman tak berapa yakin sebab oghang2 bota sume kaye2...

bio lekeh buat 'post mortem',agak dah jumpa spesis2 yang tak makan saman nih campakkan sekor2 dalam sg peghak...nak guni boleh teman sponsor.

oghang dah sibuk nk ke putrajaya,changkat melintang pun deme tak lepeh2 lg..wallahua'lam

Teluk Bakong said...

Yor aye tolong ngumbankan ke sg perak dr gotak bota hehe

DEWAN PEMUDA PAS KAWASAN PARIT said...
This comment has been removed by the author.
DEWAN PEMUDA PAS KAWASAN PARIT said...

ada banyak kesilapan fakta dan prejudis penyampai berita ini,harap maklum sepatutnya perkara ini tidak perlu dimasukkan dlm blog,sudahlah ianya salah dari segi fakta dan kebenarannya,ditonton pula oleh pengikut dlm blog,harap selidik buruk baik berita macam ni.kita dengor dari mulut orang PKR,memang begitu nadanya,kita dengor pula dari orang PAS,lain benor ceritanya...pokok pangkal,ini bukan perkara berasas,dan lebih kpd ckp2 'musang berbulu ayam'tetapi ada kebaikkannya pula,sekurang-kurangnya kita sudah tahu PAS dan PKR memang jarang bekerjasama,kecuali nk berceramah dlm pentas masing2.mari kita tingkatkan kebersamaan kita pada masa2 mendatang.kelamahan ini amat mudah diperbaiki jika pengikut di bawah tahu makna kebenaran dan keadilan.jangan duduk sibuk dlam PR,tapi hati didalam pejuang UMNO.semua kerja tak jadi.wallahua'lam

Yong said...

Kena dengor cerita dari kedua pihak Yob. Kok idak kita terpalit pulak dengan keroje fitnah ameno. Misalnya ameno cerita sana sini, orang PAS derhaka sebab baring atas jalan halang kereta raje. Kejadian tu dah lame, tapi asyik buat siaran ulangan je.

Memang ramei orang PAS peringkat grassroot yang marah pada katak PKR. Pasal PRK Hulu Selangor pun ramei yang hot dengan orang PKR. Sebab tu semakin payah demer nak duduk semeje. Yang aktif politik tu usahakan le. Jangan pulok siram minyak kat api. Bos2 PKR pun jangan le asyik pegang baju Presiden dan DSAI je. Marile turun padang tengok anak buah. Ingat! pilihanraya tak boleh menang tanpa kerjesama antara satu sama lain.

Budak Sekolah Lambor said...

aje beno...anak seluang nyambo tahi,salah sambo tekokak umpan,kalau di terus budaya berkelahi, nampaknye kita haup lagi sapan.....heehee

Budak Sekolah Lambor said...

PAS BOTE PAS PAGHIT,
PKR BOTE PKR PAGHIT,
KALA BENO ADE " SAKIT"
CEPAT UBAT SEBELUM TECHERET.

PANGKAH PAS TAHUN DEPAN.
PKR JUGE SAHABAT PENTING,
PAS KITE BANYAK KE CAWANGAN ?
PKR NYE PULAK BANYAK KE RANTING ?.

PEGI SETEWAN NAIK BAS MERAH
LALU AYO TAWO NAMPAK KILANG ROTI
JANGAN LE KOME SUME CEPAT MAGHAH
KEME LAME MENO UDAH PEGHATI.


KALA PERANG TADE STRATEGI,
ROPE GHIMA TADE GIGI.

Teluk Bakong said...

ape dango mamamat tulis hampir same ngan maklumat tbo dgr juge.tujuan mamamat rase keme di tbo serope je ngape disiorkan.keme ijak nyebelah mane baik pas bota or pkr bota.jgn kome gatai nglenyor masing2 nak eksen keheinya dlm PR.sesame memerlu.yg pas bota dah tau pkr calon kerusi dun ngape tak dibantu,udh kome yakin benor nak letak calon.udah heboh bote jgn pas bota nak nafikan.2 tbo kata ikut je labun pr negeri.kome dah dun belanja.parlimen parit.jgn semua kome nak pulun.bak kata bekas orang lama pas bota.gini le ragam pas bota sejak stoghi.deme je betoi,tbo ni bkn parti politik,niat keme nak mulihkan pr bote.bkn dpt sekupang pun dr kome.kome pun bkn berduit.lantak le kome marah keme di tbo or dango mamamat bukan keme heran pun.yor kome kene marah ngan apak kome di ipoh 2.bantah tue.udah tak boleh ditegur ke pun.

DEWAN PEMUDA PAS KAWASAN PARIT said...

kita di bawah bukan nak tengok di atas bertekak,kalau ikut jalan islam,kita masih boleh tahalluf....tiada masalah.tapi yg tak faham islam tu yg lebih-lebih,tak faham makna tahalluf. wallahu'lam

Amri Mat Saaid said...

salam

betul le tahalluf siasi tapi gimana tanzim dan penyusunan organisasi dalam mendapatkan kepercayaan dari rakyat yang akan menterjemahkan undi deme dalam pilihanraya..mun kome asyik berceramah aje kojenye.. apah pun xde program dan gerak kerja atau enggagement dgn rakyat setempat..PAS dan PKR parit hanye hidup bile taim pilihanraye aje..itu tanggapan rakyat.

Allahu'alam

Linkwithin