Wednesday, October 28, 2009

Siapa yang Berbohong dan Berahsia



Tuan Guru Presiden dah arahkan jangan selesaikan isu UG melalui blog dan seumpamanya, tapi "mangkuk" 3 orang nih buat apa, TGHH tak kan pejam mata je kot, entah le PAS kalau dah mula dipengaruhi oleh harta dan kekuasaaan, inilah jadinya. Moga mesyuarat malam ni akan kembali menjernih dan membersihkan PAS. Di Perak dok kalut dengan krisis dia orang kaluit jemput bloggers UMNO bersama blogger PR yang lunak dengan isu UG, ada apa-apa ke yop.

Ikuti tulisan Ustaz Wan Ji yg dipetik dari blog beliau:


KALAULAH TIADA PERTEMUAN SULIT ITU ?
mengapa blogger yang bukan orang PAS (malahan dakwaannya pro-UMNO) dijemput juga dalam pertemuan tertutup antara pimpinan PAS dengan blogger? mengapa perbincangan dalaman PAS dilakukan dengan para blogger tersebut?


KALAULAH TIADA PERTEMUAN SULIT ITU ?

Sejurus keputusan SPR diisyiharkan pada malam 8 mac, ramai rakyat Malaysia terkejut. Ini kerana, PAS berjaya menubuhkan dua kerajaan, Kelantan dan kedah, disamping membina kerajaan campuran bersama PKR dan DAP di Selangor, Perak dan Pulau Pinang.

Pengisytiharan kemenangan Pakatan Rakyat di lima buah negeri, mengingatkanku kepada sirah perjanjian Al-Hudaibiyyah; perjanjian yang dimetrai sendiri oleh Nabi. Waima dilihat rugi diperingkat awal, tetapi ternyata kejayaan memerintah Mekah terbukti 10 tahun kemudian.

Dalam pemikiranku, dalam dua pilihanraya umum, Islam pasti akan berjaya memerintah di Malaysia; iaitu PAS diterima, DAP memandang positif pada islam, disamping PKR akan terus bersama memajukan kemenangan islam di malaysia.

Aku berfikiran sedemikian, kerana melihat dari sudut ruang dakwah yang telah terbuka menerusi Pakatan Rakyat. Keadaan ini tidak pernah terkecap, dikala UMNO memerintah dahulu.

Dalam perjalanan pulang dari Jerteh ke Sungai Buloh, tergambar menerusi khayalanku bahawa banyak program-program dakwah akan berjalan di Selangor. Bermula di peringkat masjid dan surau, sehingga ke pusat-pusat perniagaan.

Rupa-rupanya khayalan kemenangan Islam itu hanya sementara sahaja, apabila dikhabarkan pertemuan sulit oleh beberapa pimpinan PAS dengan beberapa orang pimpinan tertinggi UMNO, termasuk Presiden UMNO sendiri.

Diperingkat awal, ’khabar angin’ itu tersebar menerusi tulisan blog Pak Bakaq Haq, penarikbeca. Tetapi, beritanya amat mensangsikan apabila penafian demi pernafian dilakukan oleh pimpinan yang dituduh terbabit, sehingga sanggup hendak lakukan saman terhadap penyebar-penyebar berita angin tersebut.

”habis dah Pak Bakaq kali ni” ujar hati kecilku bila membaca ugutan saman dari salah seorang pimpinan PAS; yang kenyataanya termaktub menerusi lamanweb harakahdaily.

Sedang dakwaan itu bergolak dalam dunia internet; ada yang percaya dan ada yang tidak mempercayainya. Tiba-tiba Pak Lah Badawi mengeluarkan kenyataan bahawa sudah tiga kali wujud pertemuan sulit tersebut. Makanya, kelihatanlah kegelabahan pimpinan terbabit, sehingga Presiden PAS sendiri terpaksa mengakui wujudnya pertemuan sulit tersebut.

Sejak dari itu, ramai penghentam-penghentam Pak bakaq Haq mula kaget, dan mula mengakui kebenaran berita yang dilaporkan oleh beliau menerusi blog penarikbeca.

Sejak dari itu, isu gabung PAS-UMNO semakin hari semakin bergema. Kegemaan itu sehingga membawa dalam perbincangan dalam muktamar PAS di Ipoh. Akhirnya, muktamar memutuskan bahawa PAS tetap komited dengan Pakatan Rakyat.

Ternyata, keputusan muktamar itu sekadar keputusan yang ditaati oleh ahli PAS, tetapi tidak ditaati sama sekali oleh pimpinan tertinggi PAS tertentu. Sejak itu, usaha dakwah yang sewajibnya dilakukan terabai, sebaliknya khianat yang berlaku dari PAS terhadap Pakatan Rakyat semakin hari semakin teserlah berlaku.

Ia semakin parah, apabila isu Kerajaan perpaduan dimainkan. Mainan isu kerajaan Perpaduan, menyebabkan lahirnya dua kelompok dalam PAS yang amat ketara kelihatan, iaitu team Muqabalah dan team erdogan. Lontaran idea itu, semakin menjadi parah apabila wujud unsur ‘cakap pagi lain, cakap petang lain’.

Ramai kawan-kawan dalam pakatan Rakyat yang marah. DAP marah, PKR serba salah. Kemarahan dan keserba-salahan itu berlaku, disebabkan kerajaan perpaduan ditafsirkan sebagai kerajaan tanpa pembangkang, walhal lontaran idea itu disambut oleh UMNO, tanpa wujud perbincangan antara PAS dengan PKR dan DAP.

PKR dan DAP mula merasa sangsi terhadap PAS. Lebih parah, apabila Hasan Ali banyak melakukan tindakan-tindakan yang meragukan pakatan Rakyat dalam kebanyakkan isu.

Dalam kesangsian yang teramat sangat ini, hasan Ali tetap juga dilantik sebagai Pesuruhjaya PAS Selangor setelah berlangsungnya muktamar PAS di stadium Shah Alam, Selangor.

Dengan banyak isu-isu yang meragukan Pakatan Rakyat terhadap PAS, menyebabkan non Muslim yang pada mulanya menunjuk sokongan mereka terhadap PAS, sudah semakin hari semakin kendur; PAS semakin hilang kepercayaan. Orang melayu yang menaruh harapan kepada PAS, sudah berpaling arah untuk rujuk parti lama mereka; memilih UMNO.

Nampaknya, pada peringkat awal, dijangka PAS ada harapan melaksanakan islam di malaysia dalam jangka dua penggal PRU lagi, bersama-sama dengan PKR dan DAP. Tetapi kini, segala jangkaan tersebut sudah terkubur, disebabkan ketamakkan sebilangan pimpinan yang sedang gian dengan candu UMNO- laknatullah alaih.

Sedihnya….

Sekian

Wallahu ‘Alam


Al-Bakistani
ustaz_bakistani@yahoo.com


artikel berkaitan

http://g-82.blogspot.com/2009/10/apa-hubungan-nasa-dengan-blogger-umno.html

http://keraspedal.blogspot.com/2009/10/ni-apa-ceritakata-tutup-terus-dah-ugke.html

2 comments:

MISAIMERAH said...

Blogger dalam Pas pun dah ada dua puak ni macammana? Satu pro-Umno satu lagi pro Pas tulen. Blogger pro Umno dalam Pas pertahankan pemimpin yang 'bermasalah' dalam Pas dan kutuk TGNA dengan bahasa yang sama macam Umno gunapakai. Apa pendapat tuan?

Teluk Bakong said...

salam Misai Merah

Biarlah mereka menzahirkan diri mereka yang pro UMNo tu sepenuhnya, kalau nampak separuh2 susah nak cakap tapi bila dah zahir sepenuhnya senang kita yang istiqamah dengan PR untuk bertindak

Linkwithin