Sunday, July 27, 2008

Ezam Mencuba Membawa Perak Kepada BN!!

Saya mendapat maklumat dari kawan saya dalam kem Ezam Mat Nor bahawa mereka akan cuba untuk menarik ADUN PKR yang berbangsa Melayu untuk masuk ke Barisan Nasional, seterusnya, menguling Kerajaan Pakatan Rakyat di Perak.

Barang diningat bahawa pecahan kerusi di Perak adalah PR: 31 dan BN: 28. Ini bererti Barisan Nasional hanya memerlukan 2 ADUN Pakatan Rakyat untuk melompat ke Barisan Nasional dan ianya mencukupi untuk menumbang kerajaan Pakatan Rakyat di Perak.

Percubaan pertama mereka adalah untuk menarik PAS. Ianya berlaku 2 hari selepas keputusan pilihanraya diumumkan. UMNO/BN telah menawarkan kerusi Menteri Besar serta 5 exco kepada Ustaz Ahmad Awang, yakni Pesuruhjaya PAS Negeri Perak.

Tetapi tawaran UMNO/BN telah ditolak mentah-mentah oleh Ustaz Ahmad Awang. Ustaz Ahmad Awang berkata “Antara DAP yang bukan Islam dan UMNO yang zalim, lebih aula bekerjasama dengan DAP yang bukan Islam berbanding UMNO yang zalim”.

Percubaan kedua adalah untuk menarik ADUN DAP. Malangnya di dalam percubaan pertama mereka, ADUN DAP tersebut telah membuat laporan polis dan ianya telah memberhentikan segala usaha mereka.

Untuk percubaan ketiga mreka, kebetulan pula Ezam Mat Nor masuk UMNO dan Ezam Mat Nor adalah sahabat karib Dr Zambery Kadeer, wakil Pos DUN Pangkor. UMNO membuat keputusan untuk tidak bertindak tergesa-gesa seperti yang mereka buat dengan wakil DAP tempohari.
Mereka bercadang untuk menyediakan suasana yang sesuai dahulu sebelum mereka menarik ADUN2 Melayu dari PKR. Suasana yang dimaksudkan itu adalah suasana ketakutan hilangnya kuasa dan pengaruh Melayu dalam kerajaan Perak.

Samada kita sedar atau tidak, mereka telah mulakan perang saraf ini. Kemuncak dari Perang Saraf ini adalah berjayanya mereka membeli abang Menteri Besar Perak untuk menimbulkan cerita fitnah Perjanjian Pangkor 2.

Diharapkan apabila tahap ketakutan di kalangan pengundi Melayu di Perak berada di tahap yang tinggi, maka pengundi2 melayu di kawasan ADUN MElayu PKR akan memaksa ADUN mereka menyertai Barisan Nasional.

Ditambah pula dengan pujuk rayu yang dijalankan secara senyap oleh Ezam Mat Nor yang mengenali ramai ahli2 PKR di Perak, ianya menjadikan tugas menarik ADUN ini lebih mudah.

Si saat sekarang pengundi Melayu di Perak rata2 sedang resah dan racun mereka sedang berjalan secara aktif. Ezam Mat Nor pun sudah mula memasukkan jarum-jarum mereka.

Tetapi setakat ini ADUN2 Melayu PKR ini masih belum dapat di ubah pemikiran mereka. Sumber saya dalam kem Ezam memberitahu, kesilapan Ezam adalah beliau masuk UMNO dahulu. Sepatutnya Ezam memujuk mereka dahulu dan masuk UMNO bersama mereka. Ingat PKR ada 3 ADUN Melayu dan BN hanya perlu dua.

Tetapi kita tidak tahu berapa lama lagi suasana ini akan berterusan dan berapa lama lagi mereka ini dapat bertahan. DI harap pimpinan2 PKR Pusat dapat mengambil tindakan yang proaktif bagi mengelakkan kejatuhan kerajaan PR di Perak.

Dr Zambery Kadeer, wakil POS DUN PAngkor telah menjanjikan Ezam ganjaran yang lumayan sekiranya Ezam berjaya dalam tindakan kotor beliau. Ezam pun tengah resah kerana sambutan terhadap beliau, baik dari orang umum mahupun ahli UMNO semakin dingin, yakni sedingin salju. Jadi, Ezam amat memerlukan benda ini untuk menaikkan saham beliau dalam UMNO yang semakin merudum.

Dr Zambery pula yakin beliau akan menjadi MB Perak kerana beliau adalah kroni rapat dengan budak2 tingkat 4 dan yakin beliau akan menggantikan Tajol Rosli kelak.

- Tulang Besi

No comments:

Linkwithin