Friday, August 7, 2009

Pintu masuk utama SUK Perak ditutup

IPOH - Beberapa pihak di sini, kurang berpuas hati dengan tindakan dan pentadbiran pengurusan Bangunan Setiausaha Kerajaan Negeri (SUK) mengunci pintu pagar utama ke bangunan itu.

Kedua-dua pintu masuk itu dikunci dan hanya pihak tertentu serta mempunyai urusan penting sahaja dibenarkan masuk. Ini disifatkan sebagai kerajaan negeri tidak mesra pengguna dan kejadian mengunci pintu pagar juga menyusahkan rakyat.

Kordinator Flat Taman Pertama, R Mogana Rani berkata, tindakan itu menunjukkan kerajaan negeri tidak mengaplikasikan slogan Perdana Menteri iaitu rakyat diutamakan.

Beliau yang ditemui di pekarangan SUK di sini, meluahkan rasa kecewanya apabila beberapa ahli jawatankuasa flat berkenaan tidak dibenarkan masuk dalam kawasan itu.

“Kami sampai di sini kira-kira jam 10 pagi dengan tujuan untuk menyampaikan memorandum kepada Menteri Besar, Datuk Seri Dr Zambry Abdul Kadir.

“Walaupun kami seramai 11 orang, tetapi kami datang berasingan dan mereka yang datang awal dibenarkan masuk, manakala beberapa orang yang datang kemudiannya tidak dibenarkan masuk tanpa alasan munasabah,” katanya.

Katanya, apabila mereka mempersoalkan tindakan itu, beberapa pegawai mendakwa bangunan SUK akan dikunci selama dua minggu atas sebab tertentu termasuk alasan politik.

Mogana berkata, keadaan itu menggambarkan seolah-olah sesuatu yang buruk akan berlaku di bangunan berkenaan pada bila-bila masa.

“Perbuatan pihak pentadbiran SUK ini juga seolah-olah tidak menghormati hak rakyat dan melayan rakyat dengan tidak bersopan. Kami datang sebagai rakyat dengan niat untuk menyampaikan masalah kami kepada Menteri Besar, tetapi kami pula dihalang.

3 comments:

Perak Melayujati said...

Salam 2 all.
KENYATAAN AKHBAR
ZULKIFLI BIN NOORDIN
Khamis 15 Sya'ban 1430 / 06 Ogos 2009
Saya merujuk kepada kenyataan Ketua Pemuda Kebangsaan Parti DAPSY YB Loke Siew Fook, merangkap Ahli Parlimen Rasah yang disiarkan dilaman blog http://sjsandteam.wordpress.com yang mengutuk keras Dr. Mohd. Ridhuan Tee Abdullah, Pengerusi Malaysian Chinese Muslim Associattion (MACMA) mengenai isu anak luar nikah mendiang Teoh Beng Hock.
Disaat umat Islam menyambut hari mulia Nisfu Sya'ban, Ketua Pemuda DAP ini memilih untuk berkonfrontasi dan menyerang seorang tokoh pendakwah Islam. Dr. Mohd. Ridhuan Tee dalam tulisannya mempertikaikan langkah menghalalkan "anak luar nikah" yang didakwa kepunyaan mendiang Teoh Beng Hock dengan tunangnya.
Saya tidak pasti apakah menjadi dasar DAP menghalalkan perhubungan luar nikah dan "menghalalkan" anak luar nikah. Kita memang bersimpati dengan nasib yang menimpa mendiang Teoh, malahan ahli PAS dan juga PKR yang beragama Islam antara kumpulan yang banyak terlibat dalam demo atau bantahan terhadap kematian mendiang Teoh. Saya sendiri antara Ahli Parlimen beragama Islam yang paling awal yang mendesak supaya siasatan segera dibuat atas kematian mendiang Teoh. Malahan Naib Presiden PAS YB Dato' Seri Nizar sehingga sanggup bersama menyalakan lilin dalam "candlelite vigil" memperingati mendiang Teoh.
Tetapi isu menghalalkan anak luar nikah adalah satu isu lain. Ramai dikalangan masyarakat Cina yang ditemui menyatakan tidak bersetuju dengan cadangan itu, kerana seolah-olah memberi gambaran masyarakat Cina yang ramainya penganut agama Buddha dan Kristian meredhai perbuatan mengadakan seks dan mengandung sebelum berkahwin.......
seterus nya baca di...melayujati

7seven said...

tkde ape nk dibanggakn dgn username melayujati..melayu sgt ke miker ni..dgn gejala sosial melayu no 1..dadah melayu no 1..zina melayu no 1..ekonomi melayu no 3..ape lg? rasuah..ape nk jd dgn melayu..perjuangkan ler Islam..toksah le duk perjuang bangsa ni ngarut jer..Islam tk ngajar kite perjuang bangsa..Nabi kite pun tk perjuang Arab..tp Nabi kite perjuang Islam..jgn lupe amaran Allah bahawa org2 yg perjuang bangsa ni ending dier mcmana..bace sirah Bani Tsamud,Bani A'd dan Bani Fir'aun..xde ape nk dibangga dgn umno duk jaja berdegor2 kate duk perjuang melayu..lagi rosakkan melayu ade le..parti rasuah..mengkayekan kroni..isu nizar isu kecil..yg pemimpin2 umno duk tiup lilin masa birthday,najib baru2 ni duk nyala pelita di upacara hindu hang nk kata apa pulak? ape fatwa mufti hangpa tentang ISA?tahanan tanpa bicara?Islam ajar tahan org tanpa bicara ka?...toksah duk melayujati sgt le hang..bertaubat ler sebelum terlambat..Islam tujuan kite..bkn melayu dan perkauman..Islam utk semua..

Tok Sagor said...

Kekadang kita tak boleh menaikkan isu sensitif ini kerana cuma akan menambahkan kelonggaran ikatan PR yang dilihat semakin longgar dik isu-isu sentisif agama dan bangsa. Bukan masanya kita menghebahkan isu-isu yang tidak sepatutnya. Adakah kita menjadi hero sekiranya kita menngenengahkan isu ini..

Linkwithin