Sunday, June 7, 2009

Keputusan Muktamar Pas 55 :Menang atau kalah jangan sampai prinsip tergadai

7 Jun
2009

kelulut@telokbakong.com
7.05.09
husam-nasa
Nasharuddin Mat Isa berjaya mengekalkan jawatan timbalan presiden PAS - menewaskan dua pencabarnya, Datuk Husam Musa dan Mohamad Sabu.

Pengumuman kemenangan beliau mendapat tepukan gemuruh para perwakilan, walaupun sebelum ini - sehingga saat-saat akhir - Husam dikatakan menang jawatan tersebut.

Nasharuddin mendapat 480 undi, Husam (281) dan Mohamad Sabu mendapat 261 undi.

Bagi jawatan naib presiden pula, pemenangnya - seperti yang dijangkakan - ialah Pesuruhjaya PAS Pahang, Tuan Ibrahim Tuan Man yang mendapat 871 undi; diikuti ahli parlimen Kubang Krian, Salahuddin Ayub (824) dan ketua penerangan PAS yang juga ahli Parlimen Pokok Sena, Mahfuz Omar (636).

Ahli Jawatankuasa Kerja

1) Dato’ Seri Mohamad Nizar Jamaluddin, (854)
2) Ustaz Idris Haji Ahmad, (799)
3) Dato’ Kamarudin Jaffar (769)
4) Dato’ Seri Ustaz Azizan Abd Razak, (653)
5) Dato’ Dr Hasan Mohd Ali (642)
6) Dr Mohd Hatta Md Ramli (638)
7) Ustaz Abdul Ghani Samsudin, (637)
8) Dato’ Ustaz Abu Bakar Chik (622)
9) Mohamed Hanipa Maidin, (619)
10) Ir Amiruddin Hamzah, (606)
11) Dr Lo’ Lo’ Haji Mohamad Ghazali, (589)
12) Ustaz Ab Ghani Abdul Rahman,(584)
13) Dr Dzulkefly Ahmad, (576)
14) Dr Syed Azman Syed Ahmad Nawawi, (536)
15) Ustaz Hashim Jasin, (522)
16) Mazlan Aliman, (513)
17) Ustaz Taib Azamudden Md Taib, (508)
18) Dr Mujahid Yusof Rawa, (488)

Teka - teki siapa pemenang bagi calon - calon yang bertanding sudah berakhir. Kehangatan berkempen secara online amat terasa didalam pemilihan kali ini.

Nama - nama besar yang disebut - sebut bakal mencorak halatuju Pas pada masa hadapan benar - benar diambil serius oleh rakyat Malaysia .Lebih tepat lagi PRU 13.

Nama - nama besar seperti YB Nizar , YB Husam , YB Nasarudin yang benar - benar ditunggu - tunggu oleh pemerhati politik .

Persaingan hebat diantara Husam dan Nasarudin adalah ibarat pertandingan akhir bolasepak Piala Dunia . Manakan tidaknya ,akhbar utama milik Umno pun ‘ berminat ‘ dan ada pilihan mereka sendiri .

Nawaitu mereka jelas mahu mencari calon yang sesuai bagi sudut pandang mereka sekaligus memecah belahkan Pas itu sendiri .

Sesuatu yang menghairankan bagaimana perkara yang rahsia sulit yang tidak diketahui ahli Pas dapat ketangan Utusan Malaysia .Sebagai contoh jumlah peratusan pencalonan bagi jawatan Timbalan Presiden telah bocor . Sedangkan pada masa yang sama Harakah pun tidak menyiarkannya .

Persoalan bagaimana Umno boleh mendapat maklumat sulit itu ? Apakah sudah ada pihak yang bermurah hati menyerahkan sumber tersebut ?

Seolahnya akhbar perdana telah memanipulasi isu pertemuan sulit yang lalu dengan begitu berkesan .Hingga calon pilihan Utusan menang dalam pertandingan tersebut .

Rasanya, biarlah perkara ini dijawab oleh mereka yang bertanggung jawab .Tetapi sesuatu yang perlu diingat Ahli Pas dan rakyat sedang memerhati gerak geri pimpinan .

Dan bagi yang menang terutama Ustaz Nasarudin ,rakyat menagih janji seperti yang telah dilafazkan bahwa Pas tidak akan menyertai Umno .

Jika janji dimungkiri ,jangan salahkan rakyat apabila Umno kembali berkuasa penuh kelak .

Tentang calon Naib Presiden seperti dijangka malah kemasukan Dato Tuan Ibrahim Tuan Man memberikan harapan baru . Dengan penarikan diri Ir Nizar maka laluannya semakin luas .

Bagi rakyat Perak pula apabila Ir Nizar menarik diri seperti menolak tuah . Bagi penulis pun pada awalnya merasakan sedemikian juga.

Tetapi sewaktu pertemuan dengan salah seorang Blogger Perak di Kajang beliau telah memaklumkan bahawa Nizar tidak akan bertanding . Atas beberapa sebab antara masih junior dan bimbang akan jadi seperti Hasan Ali .( yang pernah menjadi N.Presiden tetapi tidak begitu berkesan ).

Berdasarkan undian paling tinggi yang diterima iaitu sebanyak (854) sebagai Ahli Jawatankuasa kerja jika bertanding Timbalan Presiden pun boleh menang .

Penulis yakin bahawa Nizar mahu menyusun gerakkerja peringkat negeri itu yang paling penting .Apanya guna hebat di Pusat ,sedangkan ada negeri yang tidak mampu ditembusi Pas .

Negeri Melaka,Johor ,Negeri Sembilan malah Perak pun sokongan terhadap Pas masih bergantung penuh kepada parti gabungan .

Sepatutnya kempen penambahan Ahli perlu terus konsisten . Cawangan - cawangan baru perlu ditubuhkan segera. Janganlah hanya ada pemimpin yang megah berada di Kawasan sedangkan cawangan lesu .

Kami sebagai anak Perak amat berharap Pas akan diterima oleh orang melayu secara tuntas barulah kita boleh mengantikan Umno .

PRU 13 perlu dijadikan medan terbaik untuk pimpinan bertandingan di Negeri mereka sendiri . Tidak perlu ‘mengelupur ‘mencari tempat selamat seperti di kelantan atau mana - mana yang dirasakan kubu Pas .

Misalnya YB Nasarudin boleh mencuba di Negeri Sembilan , YB Salahudin kembali ke Johor , Mat Sabu pulanglah ke Pulau Pinang .Maka barulah rakyat melihat pemimpin Pas memimpin masyarakat setempat .

Peluang sudah terbentang ,rakyat semakin terbuka .Maka janganlah pula pimpinan yang merasa sempit fikiran .Lantas hanya mencari jalan mudah .

Pengukuhan Pas akan berlaku jika pemimpin Pas boleh membawa pengaruh ke ceruk negeri agar tidak hanya gah didada akhbar.

Hentikan polemik dalam parti yang bakal merobohkan binaannya.Persoalan ulama atau profesional yang penting solehnya.

Benarlah kata hikmah ini , perkara yang batil jika dilakukan secara tersusun ia juga akan berhasil.Sebaliknya juga jika perkara yang hak sekalipun jika tidak ada perancangan yang rapi ia tetap akan gagal.

Pas perlu ada kekuatan sendiri , tidak boleh lagi hanya bergantung kepada isu - isu nasional yang melanda . Atau hanya mengharapkan Umno porak peranda barulah Pas muncul sebagai wira.

Kini tidak boleh dinafikan faktor Anwar . Apa akan terjadi jika beliau disumbat sekali lagi kedalam penjara ?

Pru 2004 menjadi saksi Pas terbenam dek kerana virus terlalu yakin .

Walau apa pun menang atau kalah jangan sampai prinsip tergadai .

www.telokbakong.com

www.telokbakong.blogspot.com

No comments:

Linkwithin