Tuesday, March 4, 2014

Kempen selamatkan industri padi oleh rakyat untuk rakyat

1. Tujuan sidang akhbar hari ini adalah untuk mengumumkan pelancaran kempen di seluruh negara untuk mengembalikan matlamat dan objektif asal dalam penubuhan ( Padiberas Nasional Berhad) BERNAS .

BERNAS pergi serba salah kerana pengabaian kerajaan dan pelepasan tugas dan tanggungjawabnya.

gooi_hsiao_leung

2. BERNAS telah ditubuhkan pada tahun 1994 untuk mengambil alih peranan Lembaga Padi Negara (LPN ) untuk menguruskan stok penimbal beras negara dan bekalan beras , untuk melindungi petani, bagi memastikan bekalan beras yang mencukupi bagi negara ini, dan untuk melindungi kepentingan orang ramai, dengan memastikan pengguna menikmati bekalan beras berkualiti pada harga yang stabil dan adil.

3. BERNAS yang mengeluarkan beras dan mengawal 30.6 % daripada pasaran padi tempatan, dan sebagai pengimport tunggal beras, dengan mengimport 1.05 juta tan beras yang diramalkan dalam tahun 2012 – 2013 untuk memenuhi 26.8 % daripada permintaan penggunaan beras negara (iaitu anggaran 2.82 juta tan beras di 2012 – 2013) , telah menjadikan ia pengeluar dan pemborong tunggal beras terbesar di negara ini , dan memberikannya monopoli ke atas industri perdagangan beras negara dengan mengawal dan menetapkan harga runcit beras di dalam negara kita .

4. Walau bagaimanapun, melalui pengabaian teruk oleh kerajaan, dalam pengawasannya, kerajaan telah hilang kawalan BERNAS, dan telah membenarkan BERNAS menyimpang daripada tujuan asalnya , sehingga menjejaskan kepentingan petani-petani dan pengguna. BERNAS dikandangkan untuk menjana keuntungan semata-mata untuk Syed Mokhtar dan kumpulan syarikat-syarikatnya.

syed_mokhtar

5. Dengan membenarkan Syed Mokthar Al- Bhukary untuk mengambil alih kawalan BERNAS ( dengan syarikat-syarikat Syed Mokthar, Perspektif Lane (M ) Sdn Bhd, Kelana Ventures Sdn Bhd, Seaport Terminal ( Johor ) Sdn Bhd, Acara Kreatif Sdn Bhd memegang 83,69 % kepentingan dalam syarikat tersebut) dan dengan penyenaraian keluar BERNAS dari BURSA Malaysia dalam peringkat akhir penyiapan untuk menjadikan syarikat tersebut privat , kerajaan telah gagal dalam tugas dan tanggungjawabnya untuk melindungi kepentingan dan kebajikan petani-petani padi kita, pengguna-pengguna dan pihak-pihak berkepentingan yang lain .

6. BERNAS, kini di bawah kawalan Syed Mokthar , dikecualikan daripada dan menikmati keistimewaan mengimport tugas beras percuma tanpa duti sehingga 2021, walaupun kerajaan sebenarnya mengenakan duti import yang tinggi untuk import beras ( 20% untuk import beras dari negara-negara ASEAN di bawah Perjanjian “Common Effective Preferential Tariff Agreement” ( CEPT) AFTA dan 40% untuk import beras dari negara-negara lain seluruh dunia di bawah Perjanjian Pertanian WTO), yang menyebabkan kerugian besar pendapatan tahunan untuk kerajaan (Satu kertas akademik Australia pada tahun 2011 memberikan anggaran angka US$89 juta tahunan / RM292, 231517 ).

7. Di samping itu, BERNAS juga menerima subsidi (RM800 se-tan) untuk menghasilkan beras Super Tempatan 15% hancur , yang telah membebankan pembayar cukai.
Kerajaan BN, penaja, kolaborator dan kroni Syed Mokhtar.

8. Bagaimana sebuah syarikat milik persendirian yang mengutamakan keuntungan boleh mempunyai kepentingan negara terbaik di hatinya ?
Sebenarnya, tidak ada satu kerajaan yang bertanggungjawab di dunia yang akan menyerahkan pengurusan dan kawalan keselamatan makanan dan industri beras , kepada sebuah syarikat milik penuh swasta, yang dimiliki oleh seorang individu .

Bernas

9. Sesungguhnya ia telah tidak mendapat perhatian oleh kerajaan Barisan Nasional yang Syed Mokhtar telah urat sehingga pegangan saham dalam BERNAS secara berterusan dari masa ke masa untuk mengambil alih syarikat itu.

10. Kerajaan dengan membenarkan Syed Mokhtar untuk membina pegangan saham beliau dalam BERNAS ke titik di mana dia boleh membawa BERNAS diswastakan, dan mempunyai kawalan mutlak dalam industri beras, merupakan satu lagi contoh rasuah dan kronisme endemik, dimana negara telah terpaksa mengalami dan menderita, yang mana telah diamalkan oleh pentadbiran kerajaan BN sebelum ini dan terkini.

11. Adalah benar-benar mustahil dan tidak konsisten untuk membenarkan mana-mana syarikat milik persendirian yang didorong oleh keuntungan untuk mengawalselia sektor padi dan meningkatkan pengeluaran beras tempatan, apabila pada masa yang sama ia dibenarkan untuk meraih keuntungan yang besar. – Seperti pepatah melayu berkata, ” Harapkan Pagar, Pagar Makan padi “.

12. Kemarahan awam dalam membenarkan BERNAS untuk diambil alih oleh seorang individu telah jatuh pada telinga pekak dalam pentadbiran ini.
pesawah_padi

Sebaliknya, Menteri Pertanian dilihat secara awam menjalankan satu kegiatan perhubungan awam (public relations exercise), sebagai jurucakap BERNAS dalam mempertahankan penyenaraian keluar BERNAS dari BURSA Malaysia, tanpa dipertanggungjawabkan mendedahkan butiran penuh secara umum mengenai penstrukturan semula dan penyenaraian semula BERNAS seperti yang diumumkan sebelum ini oleh Menteri pada 26/11/2013, yang mana telah secara terkejut dinafikan oleh BERNAS pada 11/2/2014. Hasrat mencapai objektif kempen bersama rakan-rakan kongsi Pakatan dan pihak-pihak berkepentingan sebelum atau pada PRU- 14.

13. Di bawah hal keadaan itu dan memandangkan kegagalan kerajaan untuk bertindak dalam menjaga kepentingan petani dan pengguna, kami dipaksa untuk melancarkan kempen ini untuk memulihkan matlamat dan hala tuju asal yang mana BERNAS telah ditubuhkan , untuk melindungi kebajikan dan kepentingan petani dan pengguna.

14. Objektif-objektif kita yang kita ingin mencapai dalam kempen ini ialah:

1) untuk menamatkan status pengimport tunggal beras BERNAS, dengan membenarkan lebih banyak syarikat-syarikat untuk memasuki ke dalam pasaran, untuk membolehkan persaingan untuk memastikan pengguna mendapat harga yang berpatutan dan beras yang berkualiti;

2 ) untuk mendapatkan kerajaan melantik satu badan awam untuk mengawal selia dan memantau industri beras bagi memastikan kepentingan dan kebajikan para petani dan pengguna dilindungi .

pesawah_padi_

3) untuk memberi tumpuan semula dasar pertanian Negara, dengan mengarahkan tenaga negara dalam meningkatkan pengeluaran beras tempatan beras ke taraf sara diri yang mencukupi untuk mengurangkan pergantungan kepada beras import , dengan meningkatkan kebajikan dan pendapatan petani. Pesawah padi merupakan tulang belakang kepada negara kita dalam menghasilkan beras, dan kita mesti bertindak sekarang untuk menghilangkan tanggapan sedih tetapi sebenar lama ini yang berpendapat bahawa untuk menjadi seorang petani padi adalah untuk menjadi miskin, dan sebaliknya menjadikan mereka petani bertaraf dunia petani dihormati dengan pendapatan yang setaraf dengan seluruh rakyat lain dalam negara kita ini.

Gooi Hsiao Leung
Ahli Parlimen Alor Setar
Naib Pengerusi KEADILAN Negeri Kedah
Sumber Dari Suara Keadilan.

1 comment:

Lady Mia said...

KABAR BAIK!!!

Nama saya Aris Mia, saya ingin menggunakan media ini untuk mengingatkan semua pencari pinjaman sangat berhati-hati, karena ada penipuan di mana-mana, mereka akan mengirim dokumen perjanjian palsu untuk Anda dan mereka akan mengatakan tidak ada pembayaran dimuka, tetapi mereka adalah orang-orang iseng, karena mereka kemudian akan meminta untuk pembayaran biaya lisensi dan biaya transfer, sehingga hati-hati dari mereka penipuan Perusahaan Pinjaman.

Beberapa bulan yang lalu saya tegang finansial dan putus asa, saya telah tertipu oleh beberapa pemberi pinjaman online. Saya hampir kehilangan harapan sampai Tuhan digunakan teman saya yang merujuk saya ke pemberi pinjaman sangat handal disebut Ibu Cynthia, yang meminjamkan pinjaman tanpa jaminan dari Rp800,000,000 (800 juta) dalam waktu kurang dari 24 jam tanpa tekanan atau stres dan tingkat bunga hanya 2%.

Saya sangat terkejut ketika saya memeriksa saldo rekening bank saya dan menemukan bahwa jumlah yang saya diterapkan, telah dikirim langsung ke rekening bank saya tanpa penundaan.

Karena saya berjanji bahwa saya akan membagikan kabar baik, sehingga orang bisa mendapatkan pinjaman mudah tanpa stres. Jadi, jika Anda membutuhkan pinjaman apapun, silahkan menghubungi dia melalui email nyata: cynthiajohnsonloancompany@gmail.com dan oleh kasih karunia Allah ia tidak akan pernah mengecewakan Anda dalam mendapatkan pinjaman jika Anda menuruti perintahnya.

Anda juga dapat menghubungi saya di email saya: ladymia383@gmail.com dan Sety yang memperkenalkan dan bercerita tentang Ibu Cynthia, dia juga mendapat pinjaman baru dari Ibu Cynthia, Anda juga dapat menghubungi dia melalui email-nya: arissetymin@gmail.com sekarang, semua akan saya lakukan adalah mencoba untuk memenuhi pembayaran pinjaman saya bahwa saya kirim langsung ke rekening mereka bulanan.

Sebuah kata yang cukup untuk bijaksana.

Linkwithin