Tuesday, September 2, 2008

Ramadhan, bulan ' turning point'


Oleh: Sang Kelulut


Tarikh : 02.08.2009 / 2 Ramadhan 1429


Hikmah bulan Ramadhan sangat luar biasa. Bulan ini umat Islam secara spontan berlumba - lumba untuk melakukan amal kebajikan.Maha suci Tuhan yang Maha menyayangi makhlukNya.Dengan sifat pemurahNYA telah mentakdirkan bahawa bulan Ramadhan ini penuh keberkatan kepada manusia yang beriman dengan sebenar - benarnya.


Cuba anda perhatikan dalam bulan ini, terbukti kita mampu untik beribadah dalam keadaan yang luarr..biasaa....Untuk memudahkan kita membuat analisa mari kita perhatikan dari waktu sahur hingga lewat malam.


* Dalam keadaan yang sangat mengantuk kita bangun dan kejutkan ahli keluarga supaya makan sahur. Kita prihatin dan mereka bangun dengan penuh semangat maknanya secara tidak langsung ini membuktikan bahawa kita memang mampu untuk bangun awal .Maha Suci Allah yang mengetahui dengan sahur ini manusia ada kekuatan dan sumber motivasi.
* Lepas sahur, waktu subuh pun masuk kita solat berjemaah bersama keluarga atau kemasjid / surau .Buktinya , subuh bulan ramadhanlah paling ramai jemaah...tak percaya ? lepas sahur nanti pergi tengok sendiri kat masjid/ surau...jomm pi masjid !!!

* Waktu pagi hingga petang muka nampak warak aje.,,rajin baca buku agama, baca quran dan cakap pun slow aje....inilah kesannya puasa..
* Tahap pencemaran pun kurang..asap rokok ler.Hinggakan Kementerian Kesihatan pun pernah lancarkan kempen berhenti merokok dalam bulan puasa.Ok lee..tuu.
* Ahli keluarga pun prihatin terhadap sesama mereka siapakah yang puasa atau tidak.( tetapi ramai yang tak kisah bila tak solat ? ) alangkah manisnya hidup berkeluarga saling ingat - mengingati .
* Waktu berbuka semua ahli keluarga duduk menanti detik azan sambil berbual - bual kecil..subhanallah ! halusnya cara ALLAH mendidik kita maknanya Tuhan mahu kita prihatin dengan azan.Bulan ramadhan kita 'diumpan' dengan berbuka (makan).Tabiat manusia kalau pasal makan memang tepat waktu.Sedangkan pada hari biasa azan berkumandang kita buat pekak telinga !.
* Sebenarnya ALLAH sedang mendidik kita tetapi manusia lalai kerana tidak mahu berfikir.( nanti waktu berbuka cuba fikirkan, kenapa bulan lain kita tidak ternanti - nanti laungan azan untuk bersolat tapi kalau pasal berbuka / makan ..kita boleh saksikan bersama.
* Masuk bab terawih ..lagi power kita punya ibadat dalam kekenyangan kita bingkas bangun pergi kemasjid. Kadang - kadang siap ajak jiran - jiran lagi.walaupun bulan lain kita tak pergi masjid pun .Maka lenganglah kampung / taman perumahan sebab ramai dah pergi masjid.
* Alhamdullilah ! sekali lagi ALLAH mendidik kita ketika dibulan ramadhan.Sebenarnya kita mampu untuk mengajak manusia kemasjid - masjid ALLAH ..MasyaALLAH!!!
* Lagi best sebelum ramadhan lagi AJK masjid / surau dah bincang nak buat terawih berapa rakaat 8 atau 20 ?.Maka hebohlah sana sini tak boleh ada tazkirah dan sebagainya .Lihatlah bukti kita berebut nak solat banyak rakaat maknanya tebal sungguh iman kita..Akhirnya solat 20 rakaat lebih awal selesai dari 8 rakaat.Macamana pulak tu...??


Moralnya dari pengalaman diatas ramadhan adalah bulan motivasi , dimana 'bakat' beribadah kita terpendam dan hanya timbul [ada bulan yang mulia ini sahaja.Persoalanya samada kita mahu mengekalkanya atau tidak. Jadikahlah bulan ramadhan kali ini sebagai "TURNING POINT " untuk kita kembali kepada ALLAH.Tuhan yang memberi segala
nikmat apatah lagi nikmat Iman dan Islam .Semoga kita mampu berfikir walaupun sedetik.

" Ramadhan tetap datang dan pergi , yang pasti kita akan pergi tak kembali "



www.telokbakong.com

kelulut@telokbakong.com

No comments:

Linkwithin