Monday, September 22, 2008

ISA- bila lalat dan langau disangka gajah


Kota Baru : The magistrate's court here yesterday ordered a blogger to be remanded for two days.Magistrate Tengku Amalin A'Ishah Putri Sultan Ismail Petra issued the order to enable police to investigate the 38 year old man under the Sedition Act.
Police detained the blogger at his house here at 5.05 pm on wednesday.- Bernama

Sebelum ini Teresa Kok dan Raja Petra telah ditahan dibawah ISA.Bagaimana pun seorang wartawan akhbar berbahasa cina telah dibebaskan terlebih awal kerana tiada bukti kukuh yang boleh disabitkan.( tahanan yang lain ada bukti ke ? )


Sindrom salahkan pihak lain terutama dikalangan bloggers dan pimpinan Pakatan Rakyat sudah menjadi trend popular UMNO - BN .

Ketika rakyat sedang dicengkam masalah ekonomi dengan mudah Perdana Menteri menuduh Anwar Ibrahim sebagai punca pelabur asing takut untuk melabur sekaligus ekonomi terjejas .

Soalnya siapa yang sedang memegang tampuk pemerintahan ? Apakah semudah itu seorang pemimpin mengalihkan masalah ?.

Dalam malaysiakini melaporkan Dr Mahathir mengatakan" Abdullah tidak mampu menguruskan kementerian kewangan"(mkini 19.08.2008).


Fokus pimpinan negara bercelaru terhadap isu dan permasalahan rakyat sangat membosankan.Sepatutnya strategi - strategi dirangka dan dilaksanakan .

Pelabur kurang yakin terhadap Malaysia bukan hanya disebabkan faktor politik Pakatan Rakyat.

Bukankah seluruh dunia telah maklum tentang pergolakan politik di dalam Umno itu sendiri .Yang menggesakan agar Pak Lah mempercepatkan proses peralihan kuasa itu apakah pemimpin pakatan Rakyat atau pemimpin utama Umno ?

Kalau ahli parti sendiri yang bersuara terhadap presiden apakah nilai yang tinggal ? bagaimana mahu menyakinkan pelabur ? .

Isu penahanan ISA bukahlah penyelesaian , bahkan ini akan menambahkan lagi kekusutan .Sepatutnya pihak kerajaan mengambil jalan perbicaraan di mahkamah sekiranya benar ada perlakuan salah. Dan terlebih penting wajib berlaku adil tanpa mengira latar belakang. ( kes Datuk Ahmad Ismail dilihat berat sebelah ).

Hal - hal titik bengik tidak perlulah diambil pusing hingga mencetuskan polemik murahan.
Kes kickdefella ( blogger ) perenggan pertama diatas.Kesalahannya hanya mencadangkan para blogger terbalikan bendera ketika sambutan kemerdekaan sebagai tanda protes.

Sebaliknya pula kes dari Pulau Pinang bukan itu hasutan jahat yang sangat merbahaya bukan setakat bendera terbalik ..bahkan negara pun boleh terbalik.

Apakah hanya Datuk Ahmad seorang ahli parti Umno maka di kecualikan dari tindakan undang - undang negara ?


Sebenarnya Umno - BN sedang nazak untuk mendapatkan sokongan rakyat setelah berakhir PRU 12 .Jika mereka tidak berubah sikap pasti BN akan menggali kubur mereka sendiri .

www.telokbakong.com

kelulut@telokbakong.com

No comments:

Linkwithin