Monday, September 29, 2008

Ghairah menyambut Hari Raya


Oleh : Sang Kelulut

27.09.08

Kehidupan diniawi selalu memperdayakan.sebahagian orang sampai terlupa fungsi kewujudannya lantaran terpersona dengan segala tarikanya.Lalu dunia yang sementara ini berubah menjadi tujuan, manakala akhirat yang kekal abadi diabaikan.Memang demikianlah manusia, MUDAH LUPA.

Namun begitu Allah SWT yang Maha Penyayang tidak membiarkan manusia hanyut didalam kelalaian dan kealpaan.

Kini ramadhan semakin hanyut dari fikiran kita , fungsi bulan mulia ini disambut manusia muslim sebagai ibadat sebahagian yang lain pula semacam adat sahaja.

Firman Allah:

'' Wahai orang - orang yang beriman diwajibkan keatas kamu berpuasa sebagaimana diwajibkan keatas orang - orang yang sebelum kamu, agar kamu bertakwa." 2:183 ( quran)

Ingat ! setiap orabg mesti menyematkan didalam fikirana bahawa ai berpuasa kerana memupuk makna takwa. sesiapa yang kerana tujuan lain, maka ia tidak sampai kepada hakikat puasa yang berkesan.

Nabi SAW bersabda

"...sesiapa yang berpuasa pada bulan ramadhan dengan penuh keimanan dan kesungguhan , diampunkan dosanya yang lalu ( sahih bukhari).

Setelah berakhir ramadhan syawal pula menjelma kita pula ghairah berlebihan menyambut Hari Raya.Akibatnya sebahagian muslimin telah meninggalkan waktu waktu utama kerana terlalu sibuk dengan persediaan Hari Raya.Alangkah ruginya 10 malam terakhir yabg lebih utama itu seakan menjadi sia - sia .

Dengan masa yang masih berbaki ini kita pulun sebaik mungkin kerana ramadhan tahun depan belum pasti kita masih melihat matahari.

Kami di www.telokbakong.com mengucapkan selamat menyambut hari lebaran pada seluruh pengunjung dan pembaca sekalian.Web ini untuk semua, lawatilah kami khususnya penduduk Telok Bakong dan sekitar demi mengeratkan lagi hubungan silaturahim.

Untuk ingatan bersama berhati hati dijalan raya , hindarkan pembaziran , utuhkan persaudaraan, harapan kami adalah TBO akan menjadi wadah perjuangan dan persaudaraan.


Slogan kami " SALURAN KEME UNTUK KOME "


kelulut@telokbakong.com

www.telokbakong.com

No comments:

Linkwithin