Thursday, May 8, 2008

Alam Barzakh


Oleh KTB
Alam Barzakh bermaksud rintangan atau pemisahan. Alam barzakh ialah alam pertama daripada alam yang kekal abadi di akhirat. Semua orang yang berada di dalam kubur dinamakan hidup di alam barzakh. Alam ini berada di antara mati dan bangkit daripada mati. Apabila berada di dalam kubur, kita akan disoal oleh dua malaikat yang bernama Munkar dan Nakir mengenai amalan yang dilakukan semasa hidup di dunia.

Macam mana agaknya rupa Munkar dan Nakir. Besarkah badannya, brutal kah rupanya atau berjubah dan maniskah wajahnya? Kalau dipelupohnya kita, tentu sakitnya tak terperi. Kalau lipan,jengking datang habislah kita disepit. Nak lari tak boleh, nak mengadu tak boleh,kita seoranglah menanggung sakit pedih. Astaghfirullahal azim...

Apabila berlaku kematian siapa yang paling sedih?Yang meninggal ker atau yang ditinggalkan?Kalau kita jawab yang hidup sedih betul dan yang meninggal pun betui.Tapi soalan tadi sapa yang paling sedih!!Kalau dalam kubur salah jawab kena balun ler kita.Rasanya yang meninggal lagi sedih pasal yang hidup sebulan dua jer nganto sedekah doa tahlil lepas itu sebok ngejor hal dunia.Mak Ayah moyang serta kaum kerabat kita dan juga kaum muslimin/muslimat yang berada di Negeri Barzakh mengharapkan "money order"(dgn izin) atau bonus setiap hari dari kita dalam bentuk doa dan sedekah.Janganlah kita lupa ngerimnya setiap kali solat.Bukannya rugi malah untung berlipat kali ganda kita dapat dari Allah s.w.t.Jasa ibu bapa kita tidak akan terbalas hanya amalan kita yang mampu di hulurkan untuk mereka.Itu pun kalau Allah s.w.t memakbulkan doa kita,kalau tak.....Jadi hulurkan doa kita setiap hari tanda betapa kasih sayangnya kita pada ibu ayah.Moga bila kita "join the club "(dgn izin)Negeri Barzakh nanti Tuhan membuka hati anak anak kita pula ngerim doa dan sedekah.

Sesungguhnya janji ALLAH itu benar...
MATI itu benar...
SYURGA - NERAKA Itu benar....dan..
Azab Kubur ...itu juga benarrrr.....
Benar Tetap Benar
Semoga ALLAH terima segala amalan kita dan mengampuni dosa-dosa kita....

Selamat Hari Ibu Untuk Semua Ibu dari Telok Bakong Online


AMIN YA RABBAL A'LAMIN

1 comment:

Amri Mat Saaid said...

Allahu Akhbar
tersentuh hati ku membaca artikel mu KTB, moga byk lagi penulisan tazkirah sebegini

Linkwithin