Friday, September 19, 2014

Adam Adli dihukum penjara 12 bulan kerana menghasut



Mahkamah Sesyen Kuala Lumpur menjatuhkan hukuman penjara 12 bulan ke atas bekas pemimpin pelajar Adam Adli Abdul Halim, setelah didapati bersalah atas tuduhan hasutan.

Hakim Mahkamah Sesyen Mat Ghani Abdullah berkata pihak pendakwa telah membuktikan kes itu melampaui keraguan munasabah.

Adam Adli dituduh membuat kenyataan berbaur hasutan dalam satu ceramah selepas pilihan raya di Dewan Perhimpunan Cina Selangor dan Kuala Lumpur.

Terdahulu, peguam Adam Adli, Latheefa Koya dalam mitigasinya berkata ia adalah kesalahan pertama Adam Adli yang masih belajar undang-undang di sebuah kolej swasta.

Pesalah pertama di bawah Seksyen 4 (1) Akta Hasutan membawa hukuman denda maksimum RM 5,000 atau maksimum tiga tahun penjara.

Beliau memohon mahkamah supaya hanya mengenakan hukuman denda kerana tiada yang cedera akibat daripada apa yang dikatakan oleh anak guamnya itu.

Bagaimanapun, Timbalan Pendakwa Raya Mohd Abazafree Mohd Abbas meminta hukuman penjara dikenakan, kerana berkata seruan Adam Adli supaya menggulingkan kerajaan yang sah, adalah serius.

Hakim Mat Ghani, selepas mendengar hujah daripada kedua-dua pihak, membenarkan penangguhan hukuman itu dan mengekalkan jaminan sebanyak RM5,000.

Selain Adam Adli, mereka yang turut didakwa atas tuduhan menghasut di forum yang sama ialah Ahli Parlimen Batu dan Naib Presiden PKR, Tian Chua; ahli PAS Tamrin Ghafar, pemimpin pelajar Mohd Safwan Anang, aktivis dan peguam Haris Ibrahim serta aktivis Hishamuddin Rais.

Awal bulan ini, Mohd Safwan dijatuhi hukuman 10 bulan penjara.

Msinc-Adam tabahkanlah hati mu dalam mengharung dunia yang penuh durjana.


1 comment:

UMNO PARTI PENJARA said...

Adam Adli Dipenjara - Bukti UMNO BENCI anak muda!!

Tak perlu berdolak-dalik...

Politik tetap politik. Kuasa bukan segala2nya.... Tetapi kenapa pemimpin UMNO perlu takut dengan bayang2???

Adakah bila generasi tua UMNO mati, akan diganti dengan generasi datuk nenek UMNO???




Kekejaman pemimpin UMNO yang dilakukan kepada anak muda bukti jelas mereka membenci dan menghina anak muda dan takut dengan bayang2 sendiri!!!



Yang pasti, apabila pemimpin UMNO membuat sebarang hasutan dan kesalahan, mereka akan terlepas dan kalau didenda pun tidaklah setimpal...


Sumber berita

>>>> Klik Di Sini

Linkwithin