Saturday, August 23, 2008

Anwar kini wajar bersumpah satu langkah "check mate"

0leh: Sang Kelulut

kelulut@telokbakong.com

22.08.2008


Gemuruh juga jantung saya apabila Saiful Azlan Bukhari mengangkat sumpah yang memohon Allah melaknat diri , keluarga dan seluruh keturunan beliau selamanya .Itulah ucapan beliau yang dilafazkan di ruang solat masjid wilayah pada 14.08.2008.

Penulis percaya ramai diantara golongan rakyat yang kurang mendapat infomasi sebenar tentang kes liwat mula panik.Apatah lagi apabila si " Sayfool" itu begitu berani meminta laknat ALLAH keatasnya.Dalam sejarah Malaysia rasanya inilah peristiwa "sumpah laknat" yang pertama boleh ditonton dikaca TV,Radio, Internet.Dan saya yakin ini adalah pertama dalam sejarah dunia ( ini persepsi penulis ). Soalnya apakah tindakan yang sebegini wajar dilakukan?

Maka penilaian mudahnya ialah isu ini mahu dipolitikkan oleh "banjingan - banjingan" yang tidak peduli soal maruah apatah lagi hukum - hakam agama.Tidak cukupkah lagi perbuatan mengaibkan ini diperlakukan ? susah sangatkah mahu membuktikan kes ini ?(jika benar ia berlaku).

Satu dunia mentertawakan Malaysia, penulis pernah disapa oleh seorang lelaki Cina di Hospital Tawakal beberapa minggu lepas. Sedang asyik ( sebenar meluat ) menonton Buletin TV3 tiba - tiba lelaki Cina itu berkata " abang , aiya ..saya manyak malu la.. liwat , liwat..apa ini ?..saya punye saudara di Singapore cakap aa..lu punya orang tarak cerita lain kaa? Sebelum sempat habis beliau habis bercakap saya menyampuk " Saya ( penulis) jadi Melayu lagi malu oo...kalau boleh tukar saya tukar ooo...balas saya dengan geram. Cina itu terus terkedu. Inilah realitinya kini.


Penulis berpendapat kes ini mesti selesaikan segera mungkin perbicaraan mahkamah mungkin memakan masa yang panjang.Tetapi penyelesaian untuk mengurangkan dosa orang ramai dari terus menerus menfitnah secara terbuka ditambah lagi "Media Perdana puaka" tidak kira masa " berzikir liwat".Kini sudah tiba masanya Anwar Ibrahim mengambil posisi serang balas dalam masa yang sama berkubu ampuh.

Saranan oleh Mufti Perlis agar mereka yang terlibat bermuhabalah ini memang mendapat pelbagai reaksi .Malah adakalanya pendapat Dr Asri senada dengan dengan pendapat TG Nik Abdul Aziz.Kini pula ada mufti lain pula berkata tindakan Saiful itu tepat.. jadi yang mana paling tepat?

Kami di www.telokbakong.com mencadangkan Dato seri Anwar juga membuat akuan bersumpah keatas nama ALLAH yang mengikut kaedah yang sepatutnya bagi membersihkan nama DSAI dimata dan hati rakyat .Ini bukan soal Anwar ( pinjam ucapan DSAI) Ini soal dosa pahala rakyat agar mulut mereka tertutup hati mereka tenang.Lagi pun ini memang hak DSAI , kaedah Islam dalam mempertahankan maruah.Bukan Saiful yang sebenarnya penuduh bukan orang yang difitnah.


Dan penulis sempat menghubungi seorang pakar undang - undang syariah sebelum ini bertugas di UIA kini menetap di Trengganu . Beliau juga melihat kepada kewajaran DSAI untuk bersumpah berdasarkan keperluan siasah syariah .Kerana melihat kepentingan umum / rakyat tambahan pula piliharaya ini sangat penting dan manfaatnya sangat diperlukan oleh rakyat jelata.

Sekali lagi kami menyeru agar pandangan ini akan diberi perhatian dan dilaksanakan.
Kami percaya UMNO - BN akan kena langkah check mate yang akan memberi pukulan maut kepada UMNO - BN di Permatang Pauh 26 hb ini.Seterusnya ini juga kemenangan rakyat dan hadiah kemerdekaan paling berharga untuk seluruh rakyat jelata.

No comments:

Linkwithin