Thursday, November 19, 2009

Isu Tauliah : Dr Hassan Ali ada tauliah ke ?



19.11.09
Isu pemberian tauliah adalah perkara lama yang sepatutnya tidak berbangkit dan menjadi sensasi.Penangkapan Dr Asri adalah sebahagian dari kisah Pejabat Agama tangkap para Agamawan.

Pada zaman Umno memerintah Selangor para ustaz PAS adalah sasaran utama dengan alasan mengajar tanpa tauliah.Terlebih lucu apabila memohon tauliah pelbagai alasan tidak lojik dikemukakan.

Pada zaman orang PAS memegang jawatan Exco Agama pula, sekali lagi agamawan di buru bagaikan penganas .Alasannya sama seperti orang Umno jaga Exco Agama " mengajar tanpa tauliah" .

Kepada mereka yang telah memohon tauliah untuk mengajar ditolak mentah - mentah .Ketika temuduga soalan yang ditanya apa pandangan tentang Wahabi ( apa punya soalan). Pihak berkenaan apabila ditanya wartawan kenapa permohonan mereka ditolak ? Jawapanya mudah ; " mereka salah mengisi borang" .

Pesanan kepada Pejabat Agama berkenaan buatlah kerja sebagai amanah. Bukan berhujah dengan sumpah seranah.

Jangan melampaui bidang tugas , kelak rakyat memandang serong terhadap pihak yang sepatutnya menjaga kepentingan agama.

Jika hanya kerana tauliah Dr Asri tidak dibenarkan mengajar agama, bagaimana Dr Hasan Ali ? .

Beliau kerap menyampaikan kuliah , khutbah jumaat di Masjid , apakah kelayakan beliau ?

Adakah Phd Dr Hasan Ali berkaitan Syariah, Hadis, Ussuludin ?

6 comments:

alhusseyn said...

Hang pun dah jahat la ni! Aku panggil Atuk budak Sabah tu supaya rotan pan... kamu tu!

Teluk Bakong said...

ha ha tok sidang

Sekretariat Parlimen Kota Raja said...

Buat-buat tak tau atau sengaja tak nak ambil tahu.

Kan JAIS dah bagi tahu yg berjawatan macam dia tak perlu Tauliah

Amri Mat Saaid said...

hu hu yang tak de degree dalam pemngajian Islam dapat tauliah yang ade phd dalam pengajian Islam tak diberi tauliah hu hu

PUTRA MERDEKA said...

Pengasas Pondok Geting, Abdullah Sa’amah, 64, berkata, sudah sampai masa baginya membuat teguran secara terbuka, biar pun akan dimusuhi kerana tindak-tanduk Mursyidul Am Pas sudah keterlaluan dan diselubungi rasa takbur.

Beliau yang juga Ahli Majlis Tertinggi Persatuan Pondok Kelantan berkata, banyak kenyataan Nik Abdul Aziz tidak bersandarkan ijtihad ulama dan mentafsirkan Al-Quran berdasarkan pemahaman sendiri yang sentiasa disesuaikan dengan kepentingan tertentu.

“Bagi saya, beliau bukan lagi Mursyidul Am tapi Mudalilul Am (Penyesat Umum). Beliau orang yang sesat, itu hakikatnya,” katanya kepada pemberita ketika ditemui di pondoknya di sini, semalam. - sinarharian

Nampaknya kealiman dan sifat warak yang mur SHIT dol am PAS ini tonjolkan selama ini sudah semakin terhakis, rakyat dah mula bersuara, malah alim ulama sudah hilang sabar dengan sikap, perbuatan dan kata-kata N.Ajis.Dikalangan alim ulama dari persatuan pondok negeri beliau sendiri sudah bersuara!

Dikalangan kuda belang PAS pula memang sudah wujud 2 puak besar yang menyokong dan menentang beliau, Desakkan dan cadangan Zahid yang mahu menabalkan N.Ajis sebagai Ketua/Pengerusi PR juga telah menyebabkan penyokong Parti Keadilan mencebik dan mengumpat beliau dengan pelbagai keletah lucu. DAP pula melihat kuda tunggangan mereka ini sudah sampai kepada hukum tembak! Bagi DAP N.Ajis bukan sesiapa, beliau hanya 'penyedap' dan satu lagi watak dalam episod wayang kulit mereka.

Yang lebih malang kewujudan anak menantu hantu telah meretakkan hubungan mesra dengan anak kesayangan nya si husam kusam. Perpecahan PAS Kelantan sudah semakin parah! Ini telah membuka lembaran baru kepada perbualan hangat sekelian rakyat di seluruh pelosok kelantan bahawa N.Ajis bukan satu-satu nya pilihan! N.Ajis bukan maksum dan bukan seperti mana yang mereka kenal dahulu, N.Ajis juga kebulor kepada harta dan kekayaan dunia! N.Ajis juga boleh disuap!

meyour said...

sumbangan untuk PAFA(persatuan bolasepak negeri perak)


Info ade di blog :-

http://meornamedepanku.blogspot.com/

Linkwithin