Friday, July 24, 2009

Demo besar Pro-, anti-ISA umpama pertembungan tentera Merah dan Kuning .



kelulut@telokbakong.com

24.07.09


Demonstrasi serentak dua kumpulan berlawanan pendirian - penentang dan penyokong Akta Keselamatan dalam Negeri (ISA) - pada 1 Ogos ini .

Ribuan penyokong pembangkang dan aktivis 83 NGO bersama GMI akan bergerak mulai 2 petang dari tiga lokasi – kompleks membeli-belah Sogo, Masjid Jamek dan Masjid Negara – dengan berpakaian hitam dan merah.

Sementara penyokong ISA bersama Pewaris bersama lebih 10 NGO Melayu merancang perhimpunan bertemakan "1Malaysia, Selamatkan Malaysia, Kekalkan ISA dan Pertahankan Hak Keistimewaan Orang Melayu" di tiga lokasi di tengah Kuala Lumpur sebelum bergerak ke Dataran Merdeka pada 1 tengah hari.

Satu sejarah akan terlakar jika benar perarakan dua kumpulan yang berlainan fahaman ini berlaku.Perhimpunan yang penuh emosi dijangka akan berlaku pada tarikh tersebut .

Perancangan awal telah dibuat oleh GMI iaitu kumpulan yang menentang ISA serta menuntut penghapusan akta ISA.

Sementara itu kumpulan yang menyokong pula dilihat sebagai langkah provokasi sahaja .

Kemungkinan berlaku kekecohan besar tidak boleh dinafikan. Dijangka pemimpin dan penggerak Pakatan Rakyat dijangka turut akan hadir .Maka cara mudah untuk menangkap para penentang ditiupkan api keganasan .

Jika berdasarkan jumlah peserta penyokong ISA sekitar 3000 orang secara kekuatan mereka bukanlah majoriti.Selama ini pun mereka hanyaklah pengecut yang berselindung disebalik pihak berkuasa .

Pihak yang menentang ISA dijangka puluhan ribu .Walau bagaimanapun provokasi ala era reformasi pasti berlaku. Bagi membuktikan pihak Anti ISA, yang bertanggungjawab penuh keatas huru hara tersebut .

Pertembungan ini bolehlah dianggap sebagai ' pertempuran ' tentera merah dan kuning .

Satu pihak mempertahankan kebenaran , satu lagi mempertahankan kebatilan .

Hapuskan I S A !

www.telokbakong.com

www.telokbakong.blogspot.com

http://budaksekolahlambor.blogspot.com

No comments:

Linkwithin