Friday, April 25, 2008

Hijau Bumi Tuhan


Oleh Msinc
Ate,.bila je aku bukak tlk bakong online,dalam ruangan chat,.padang koba selalu je jadi sebutan dan idaman,kalu "Mat Chemor", selalu je nak pegi padang koba.Sebenonye padang koba ni menjadi sentimental value bagi kite semua,kat situ le kite main bola,main perang,berkelah,mandi tebin dsb.Sebab lain ialah ianya tempat terindah di t.bakong..ye tak?.Tapi ponah ke kome memikiokan jika 4,5 kali raya lagi..kome mungkin tak dapat tengok padang koba lagi???.Itu hanya kemungkinan..aku tak berani nak cakap sebab apa.Kome le kena selidik ape sebabnye..saja je nak suruh kome perah minda sikit..walaubagaimana pun padang koba tetap hak kite semua.Hak warga T.Bakong,tak ada sape sape yg boleh rampas dari kite.Kite akan pertahankan padang koba.Hidup padang koba!..dan koba-kobanye.Takbir

Coretan Kenangan Nagabersembor

Padang koba telok bakong ni kirenya bnyk jugak peristiwa yg hebat dan bersejarah berlaku di sini..

Masa dulu nak pergi ke padang koba pun kena lalu titi kecik yg dibuat dari batang kayu..menyeberangi sungai mati kat belakang mesjid dulu....lepas itu pulak buat gotak (jambatan) kat tepi bagunan tadika tu...kete boleh le masuk..selalu nye kete moris minor baba kasim le selalu gi padang koba..
skrg nak pergi padang koba dah senang dan jalan pun dah di tarkan lori pun boleh masuk..

padang koba juga tempat utk mengeratkan tali perhubungan antara penduduk kg...ada yg berkebun situ , ternak binatang dll...

Paling best masa ada sukan ayo kat padang koba dah 2 kali buat kat situ..memang seronok ..dari situ penduduk kg keluar beramai-ramai menyertai aktiviti sukan ayor yg bermaca-macam ragamnye. ini dpt mengeratkan lagi silaturahim hbgn antara penduduk kg..

satu lagi kat padang koba ini juge le terpilihanya lokasi penggambaran drama aksi purba termahal di malaysia iaitu "Kota Setia" .hampir semua penduduk telok bakong menjadi pelakon tambahan..memang berbakat juge org2 telok bakong...

satu lagi ade juge peristiwe seram kat padang koba satu ketika dulu..iaitu cerita antu pocong keluor dari ayo sg perak..kecoh juge le masa tu...sampai masuk majalah mastika...

apa2 pun padang koba tetap menggamit kenangan indah yg menyimpan bnyk kenangan dulu... akhir kata "sayangilah padang koba kite"

nagabersembor

4 comments:

Amri said...

he he teman ke padang koba dulu ikut belakang kilang padi nyeberang anak sungai, sekarang anak sungai itu pun udah mati. Belakang kilang padi tu banyak pokok sene, deme melepas (berak) kat situ bile lalu kat situ mak aii tahi kering, taik cirit semuenye ade kat akor poko sene , sekarang ni org Teluk Bakong udah bersih dan baik. Deme pun udah tak berjudi haram yang memang haram lagi dah.kome kenai ke usop tambi orang teluk bakong anak arwah mak enon

Amri said...

usop tambi anak kpd tambi yg meninggal kerana eksiden motor tahun 70an dulu, dulu sesame main bola kat padang koba. Lame dah tak jumpe die udah 20 tahun dah.

keduanye teman teringat kes arwah lala(tak ingat nama sebenor) abang kepada cikgu dol anak aneh yang mati lemas dekat sungai di padang koba

pasal isu padang koba yang sedare msinc utarakan tu pasal padang koba tu makin dihakis ayo sungai perak ke atau semakin dipenuhi kelapa sawit.

harap mendapat penjelasan kalau ada isu dan boleh diketengahkan kita cuba apa yang boleh dilakukan.

April 25, 2008 6:41 PM

yai72 said...

padang koba tu kalau dijaga baik2 dan tak dipolitikan boleh kekel seperti sediaada hingga seterusnye...ini tidak ade yg nak tunjuk kuase kononnya nak di tanam kelapa sawet oleh seseorang tu...bior le org nak bela koba,kambing,lembu tak ape.ini nak bolot seorang je.

Amri said...

yai
cobe mike terangkan kepada teman senario semasa padang koba berserta gambo sebgai bukti untuk teman majukan bende kpd pihak berkuase, rase nye padang koba tu rizab kerajaan negeri dan di bawah kelolaan Pejabat Haiwan Daerah Perak Tengah yg berpejabat di Seri Iskandor, che mike antor e-mail ke teman amrikl98@streamyx.com atau amrikl98@gmail.com

Linkwithin