Friday, May 9, 2008

Seruan Dari Kubur Changkat Melintang

Seruan dari kubur Changkat Melintang

" Wahai orang tua yang telah bongkok dan dekat ajalnya,
Apakah engkau telah bersiap - siap menghadapi alam kubur ?

Wahai pemuda gagah yang bergelumang maksiat dan berjuta cita- cita sia-sia ,
Apakah engkau telah bersiap - siap menghadapi malam pertama ?

Ia adalah malam pertama dengan dua wajah;
Ia mungkin malam pertama bagi malam - malam syurga ....

Atau mungkin menjadi malam - malam pertama daripada lubang - lubang neraka .

Setiap kehidupan akan diakhiri dengan kematian .Tidak seorang pun akan tahu bilakah harinya. Ia akan hadir menjemput dengan penuh misteri. namun , ada sesuatu yang menakutkan, apakah yang akan terjadi setelah kematian ?

Lantaran itu , setiap insan perlu bersiap sedia dan husnul khatimah / mati dalam keadaan baik harus menjadi pilihan.untuk mengecapinya patuhi segala perintah ALLAH SWT dan jauhilah segala laranganNYA.

Alam kubur adalah alam yang mengerikan dan membuatkan penghuninya tidak sabar menanti hari pembalasan.Azab atau nikmat yang dirasai didalamnya adalah permulaan pembalasan dari allah swt Pemilik alam semesta.Bimbingan dan pedoman perlulah dicarigali kerana hiruk - pikuk dunia terkadang melalaikan.Iman yang selalunya pasang surut perlu pupukan terutama ketika ketakwaan kepada TUHAN ( ALLAH ) yang memberi nikmat semakin kita lupakan dibuai anganan yang tidak berkesudahan.

Aku berpesan kepada diri sendiri serta sahabat - sahabat ku sekelian bahawa dunia ini hanyalah mainan ..buktinya...kelmarin baru sahaja kita menyaksi dan mendengar perkhabaran bahawa salah seorang dari kita telah pergi selamanya telah meninggalkan dunia ini .

Meninggalkan segala yang dimiliki ...apa yang dibawa hanyalah iman dan takwa
BAGAIMANA KITA ?

Esok lusa mungkinkah kita? Apakah mustahil ?

P/s al fatihah buat rakan sebayaku YUSRI BIN ALANG PILIH ( Kingsway) yang telah meninggal dunia beberapa tahun lalu.....sebulan sebelum beliau meninggal dunia aku sempat bertemu dan bergurau dengannya.Tetapi Allah Swt lebih mengetahui apa yang kita tidak ketahui.

Mati tidak mengenal usia ....jom kita solat dan belajar agama sekaligus buang ego, rasa malu terhadap manusia kerana ALLAH SWT lebih patut kita malu.

Tidak malukah kita, nafas, makanan, minuman, ketenangan dan segalanya adalah milik ALLAH .Kenapa kita tidak pernah malu kepadaNYA...." kemudahan" itu kita guna sepuasnya, tapi untuk meletak dahi sujud kelantai menyembah TUHAN YANG MENCIPTAKAN SELURUH ALAM amat payah ...pernahkah kita terfikir?


Manodin / kamarul_baharin74@yahoo.com

No comments:

Linkwithin